VR kopen voor bedrijven

De meeste marketing voor virtual reality hardware wordt gericht op eindconsumenten. Hoewel die in aantallen inderdaad de grootste afzetmarkt vertegenwoordigen zullen zakelijke klanten doorgaans grotere bestellingen plaatsen. Waar moet je bij VR kopen voor bedrijven zoal op letten? Hier zijn 5 tips om het traject wat eenvoudiger te maken.

1. Lees je in

Voordat je gaat luisteren naar verkooppraatjes is het verstandig om eerst even online rond te kijken op websites zodat er een basiskennis aanwezig is. Een verkoopverhaal zal al snel verzanden in technische termen die lang niet altijd relevant zijn voor de afnemer. Door in ieder geval op de hoogte te zijn van de basis informatie zal communicatie met de leverancier een stuk vlotter én duidelijker verlopen.

2. Wees duidelijk over het gebruik

Bedrijven die een begin willen maken met virtual reality en VR kopen, alleen omdat je daar tegenwoordig niet omheen kunt, weten niet altijd precies wat ze ermee gaan doen. Dat maakt het voor de leverancier lastig omdat niet iedere virtual reality bril geschikt is voor dezelfde toepassing. Het kan zomaar voorkomen dat de meest kostbare optie toch minder presteert dan een veel goedkoper product op bepaalde gebieden, of dat er veel extra eisen gesteld worden zoals een PC om de headset in werking te stellen.

3. Maak vooraf een kosten / baten analyse

De meest voorkomende toepassingen van virtual reality zijn promotionele acties, informatieve presentaties en educatie. Dit zijn toepassingen die nu al bestaan, maar dan zonder gebruik te maken van virtual reality. Bij VR kopen zal bepaald moeten worden in welk opzicht de technologie voordeel oplevert. Zo kan de conclusie zijn dat huren beter is dan VR kopen.

4. Vergeet de content niet

Als de opdracht vanuit de directie is “we willen iets met virtual reality, regel het maar”, dan wordt het lastig. Een VR bril kopen is niet moeilijk, maar welke software moet er op draaien? Wordt er gebruik gemaakt van standaard apps of moet er content voor geproduceerd worden? En zo ja, video, interactief, met of zonder ruimtelijke tracking etc. Dit zijn allemaal keuzes die gemaakt moeten worden voor aanschaf. De kosten voor custom content zullen doorgaans hoger uitvallen dan de investering in apparatuur.

5. Denk aan vandaag, houd rekening met morgen

Volgend jaar zullen er betere VR brillen op de markt verschijnen, dat is een ding dat zeker is. Toch is het moment om ‘aan boord’ te stappen vandaag, want de potentie is enorm. Wie nu de boot mist kan ook veel omzet mislopen, marketing mogelijkheden aan zich voorbij laten gaan en een achterstand in kennis oplopen. Kleinschalige projecten zijn uiteraard ook mogelijk, de experts kunnen vandaag oplossingen bieden die de fundering leggen voor uitbreiding in de toekomst. Maar wachten met VR kopen tot de technologie is ‘doorontwikkeld’ is kansen aan je voorbij laten gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *